Descobreix pas a pas i amb transparència com va ser que Olivella ha estat protagonista d’un capÃtol de El Foraster
El dilluns 30 de novembre, Televisió de Catalunya va emetre el tercer capítol de la nova temporada del programa El Foraster, en què el municipi d’Olivella va ser el protagonista. En aquest comunicat mostrem, amb transparència, com va ser tot el procés:
1- Al juny del 2020, personal de Brutal Media, productora responsable de la producció de El Foraster, va manifestar a l’Ajuntament d’Olivella la voluntat de dedicar un programa a Olivella, sempre que es complissin algunes condicions segons les necessitats de la producció. Les condicions principals eren dues:
- Que l’equip del programa trobés suficient gent interessant, curiosa, etc. segons el perfil que ells consideren adequat per sortir a El Foraster (si no tenien suficients persones, no el farien).
- Que l’Ajuntament pagués les despeses d’allotjament i dietes de l’equip per venir al municipi, tal com fan allà on van.
2- Una vegada rebuda la petició, el govern municipal ho va comunicar als grups de l’oposició per saber què els semblava la proposta. Tothom va veure interessant confirmar a Brutal Media que vinguessin a fer el programa amb les condicions que demanaven.
3- La productora va demanar a l’Ajuntament informació sobre la història d’Olivella i ajuda per conèixer persones amb una història o perfil personal potent, no volien projectes, tradicions o atractius de promoció turística. Llavors, l’Ajuntament va facilitar un llistat amb més d’una trentena de persones del municipi que es creia que tenien un perfil interessant per transmetre diversos aspectes i valors d’Olivella, d’acord amb aquests requisits de Brutal Media. Per això, es van facilitar els contactes de persones relacionades amb el patrimoni de la pedra seca, amb el Parc Natural del Garraf (com la Fundació Miranda, l’ADF o el pastor), amb l’esport i el senderisme, amb la història del municipi, amb els balls populars, la cultura i els festivals, com el Feel Chill... Després, la productora va analitzar el llistat per veure si era possible extreure suficients persones amb el perfil que busquen per acabar de decidir si continuaven amb el procés.
4- Com que d’entrada van creure que podrien obtenir històries interessants, al juliol va venir a Olivella una localitzadora durant tres dies (dues nits i dietes finançades per l’Ajuntament) per entrevistar-se amb la gent que els havíem proposat i per passejar pel municipi amb l’objectiu de trobar i conèixer més persones que poguessin complir els requisits que ells tenen com a perfil interessant per a El Foraster. Després d’aquesta visita, van tornar a valorar si el que havien vist durant aquests dies els serviria per mobilitzar tot l’equip cap a Olivella.
5- Des de la productora van creure que podria sortir un programa en la línia del que habitualment fa El Foraster i van venir a gravar a mitjans d’agost. Van venir 9 persones i van estar quatre dies (tres nits i dietes finançades per l’Ajuntament). Durant aquells quatre dies van gravar tot el contingut del programa i, fins i tot, van entrevistar més persones de les que finalment surten en el muntatge final, algunes de les quals no estaven en el llistat que va facilitar l’Ajuntament. La productora sempre ha seguit la seva pròpia planificació, criteris i dinàmiques. L’Ajuntament només va estar disponible per assistir-los en cas de necessitar suport dels agents, de la brigada o acompanyar-los per ubicar-se millor.
6- Finalment, el 3 de setembre, uns quinze dies després de gravar el programa, la productora va venir a Olivella per gravar el monòleg. En aquesta ocasió va venir un equip de 12 persones durant un dia (amb dietes finançades per l’Ajuntament). Per les restriccions actuals per la pandèmia de la COVID-19, la gravació del monòleg va ser al pati de l’escola El Morsell, per controlar l’aforament, l’accés i les distàncies. En aquesta gravació l’Ajuntament va haver de proporcionar personal, l’escenari, les cadires, la seguretat, els talls de carrers, etc.
7- En total, l’Ajuntament ha pagat 7.283,54 euros en concepte de dietes, allotjaments, materials i seguretat.
Com a conclusió...
8- Des de l’Ajuntament d’Olivella es considera una bona oportunitat haver participat en El Foraster, ja que s’ha mostrat el municipi durant 50 minuts en l’horari de màxima audiència en una televisió nacional i guiats d’un personatge conegut, el Quim Masferrer.
9- Les despeses d’allotjament i dietes de l’equip que va haver de pagar l’Ajuntament creiem que és una inversió amb un alt rendiment per a Olivella, sobretot si tenim en compte que la tarifa de TV3 per posar un únic anunci de 20 segons durant l’emissió de El Foraster és d’11.000 euros.
10- Els veïns i veïnes que apareixen en el programa han estat escollits únicament per la productora, segons el seu criteri. En cap moment hem pogut decidir o indicar a qui havien d’entrevistar, perquè ells venien a fer el seu programa, segons les seves necessitats de contingut. No hem pagat un publireportatge. El Foraster és un programa d’entreteniment.
11- Tot i que no hem pogut decidir ni a qui entrevistaven ni quins temes tractaven, creiem que del programa es desprèn una imatge positiva del municipi com, per exemple, el fet que Olivella està al bell mig del Garraf, vivim envoltats de muntanya, on hi ha senders per anar a caminar o córrer, on es poden fer activitats nocturnes amb la família o on tenim edificis únics a visitar com el Monestir Budista, entre d’altres.